Nordic TimeAttack
Sveriges enda SM/RM i TimeAttack

NTA grundades 2014 av tre herrar och efter två säsonger tog Helene Filander över. Tillsammans med sitt team skapade hon, vad Nordic TimeAttack är idag med den goda sammanhållningen, säkerheten kring eventen och det faktum att TimeAttack nu finns på kartan inom Svensk Bilsport.
Redan från början fick NTA möjligheten att arrangera Svenskt Mästerskap samt Riksmästerskap sanktionerat av Svenska Bilsportförbundet och har arrangerat SM och RM sen dess.
From 2022 tar Jinnie Skoog över som promotor för NTA och det finns stora visioner om att förnya, förbättra och bygga vidare på varumärket Nordic TimeAttack.
Här kan du läsa om övergången mellan Jinnie och Helene på SBF;
https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/nordictimeattackfarforstarkningmedentillpromotor2021/

Med ledorden: säkerhet, kvalitet och körtid så har vi, hela organisationen NTA, lyckats få till oss många förare och vi är på stark uppgång! Avtalet att arrangera SM och RM är underskrivet med SBF och banorna är bokade inför 2021.
Vi har kört på banor som MittSverigebanan i Sundsvall, Gelleråsen i Karlskoga, Rudskogen i Norge, Mantorp Park utanför Linköping, Anderstorp Raceway nere i Småland. Kinnekulle Ring som ligger mellan Mariestad och Skara mfl.

Aktuella datum för denna säsong finner du på första sidan.

Vi har idag ett mycket starkt samarbete med Svenska Bilsportförbundet och samarbetet med media kommer få mycket fokus i våra och flera andra sociala medier. 
Allt för att förare, team, samarbetspartners, banägare, publik och vi som arrangör ska få uppleva de bästa TimeAttack eventen. Och det är ett ypperligt tillfälle för varje varumärke att synas.

Något som vi också är rätt unika med är gemenskapen vi har bland förare och team på tävlingsdagarna. Det är som en stor familj som växer för varje gång. Och alla säger samma sak; att man alltid känner sig som hemma och att vi har sjukt roligt tillsammans. Spelar ingen roll om du är ett proffsteam med lastbil och en bil för 1 miljon eller om du är där för första gången med en original bil och ska köra för första gången. Alla känner att man kan fråga alla om hjälp och tips & råd och alla hejar på alla! Väldigt genuint och härligt är det att vid varje deltävling få uppleva detta.
Vi kör 5 deltävlingar, där 4 av dom är 2 dagars. En träningsdag och en tävlingsdag sammanhängande. Så det blir en hel del tid tillsammans!

Vad är TimeAttack?

TimeAttack är en motorsportgren där det går ut på att köra ett så snabbt varv som möjligt på banan. Oftast har man en begränsad tid på sig så det gäller att inte ligga på latsidan. Idag finns sporten över hela världen och de största ”serierna” idag är ”WTAC” (World TimeAttack Challenge), som har sitt fotfäste i Australien samt ”Time Attack UK” som kommer från England som ni säkert förstår. TimeAttack är ett perfekt sätt att tävla på, dels mot sig själv och dels mot andra.

Tanken med Nordic TimeAttack är att fler skall få känna på vad ”riktig” bilsport handlar om, inte bara i Sverige utan även i Norden. Har du en vanlig gatbil och vill veta vad den går för? Eller har du kanske en extrem banbil där du verkligen vill tänja på gränserna? Då är TimeAttack något för dig.

Klassindelning

För att det skall bli en så jämn och rättvis tävling som möjligt har vi delat upp startfältet i klasser. För tillfället används 5 klasser och det är CLUB AM, CLUB Challenge, CLUB GT, PRO-AM och PRO. Skillnaderna på de respektive klasserna kan ni läsa om i regelverket och det handlar om val av däck, motormodifikationer m.m. Förenklat kan man säga att i princip alla originalbilar hamnar i CLUB. Skulle du vilja använda R-däck t ex så får du gå upp en klass till CLUB Challenge och så vidare. De allra extremaste bilarna kör i PRO-AM och PRO där i princip fria modifikationer är tillåtet. Det är även i dessa klasser vi får se det gå riktigt snabbt.

Snabbast vinner!

Under tävlingen kommer det finnas gott om tid att sätta en bra tid. Alla klasser har, förutom uppvärmning, 3 st kval att sätta en så bra tid som möjligt på. Klasserna med flest förare kommer att delas upp i grupper så att det inte blir för mycket trafik på banan. Tro dock inte att det kommer vara fritt fram på bana, det gäller verkligen att planera sin körning för att få ett så fritt varv som möjligt. Efter att kvalen är avslutade så går det 8 snabbaste förarna i varje klass (utom Club som kör final direkt) vidare till ett Top8 kval där det verkligen gäller allt. Det är nämligen bara de 5 snabbaste förarna i detta kval som går vidare till Final. I Top8-kvalen startar man i den ordningen som tiderna visar. Det vill säga att bäst tid startar först. Detta kan vara till en extrem fördel att starta först då chansen att få ett fritt varv kanske försvinner för de andra förarna. Det kan ju även vara så att vädergudarna bestämmer sig för att det skall regna och då gäller det att vara snabb så att inte banan hinner bli allt för blöt. Det har hänt förr, vi vet.

Historia

Ursprungligen kommer tävlingsformen TimeAttack från Japan. Det finns delade meningar om var organiserad TimeAttack kördes för första gången men enligt många så arrangerandes den första tävlingen på den 2,045km långa Tsukuba Circuit i maj 1994 när Rev Speed Magazine anordnade ”Tsukuba Super Battle”.
Vill du också skriva historia? Ta chansen att bli en Svensk Mästare i TimeAttack och anmäl dig idag!