Share Button

Time Attack är en motorsportgren där det går ut på att köra ett så snabbt varv som möjligt på banan. Oftast har man en begränsad tid på sig så det gäller att inte ligga på latsidan. Idag finns sporten över hela världen och de störta ”serierna” idag är ”WTAC” (World Time Attack Challenge), som har sitt fotfäste i Australien samt ”Time Attack UK” som kommer från England som ni säkert förstår. Time Attack är ett perfekt sätt att tävla på, dels mot sig själv och dels mot andra.

Tanken med Nordic Time Attack är att fler skall få känna på vad ”riktig” bilsport handlar om, inte bara i Sverige utan även i Norden. Har du en vanlig gatbil och vill veta vad den går för? Eller har du kanske en extrem banbil där du verkligen vill tänja på gränserna? Då är Time Attack något för dig.

Klasserna
För att det skall bli en så jämn och rättvis tävling som möjligt har vi delat upp startfältet i klasser. För tillfället används 5 klasser och det är CLUB, CLUB Challange, CLUB GT, PRO-AM och PRO. Skillnaderna på de respektive klasserna kan ni läsa om i regelverket och det handlar om val av däck, motormodifikationer m.m. Förenklat kan man säga att i princip alla orginalbilar hamnar i CLUB. Skulle du vilja använda R-däck t ex så får du gå upp en klass till CLUB Challange och så vidare. De allra extremaste bilarna kör i PRO-AM och PRO där i pincip fria modifikationer är tillåtet. Det är även i dessa klasser vi får se det gå riktigt snabbt.

Snabbast vinner!
Under tävlingen kommer det finnas gott om tid att sätta en bra tid. Alla klasser har, förutom uppvärmning, 3 st kval att sätta en så bra tid som möjligt på. Klasserna med flest förare kommer att delas upp i grupper så att det inte blir för mycket trafik på banan. Tro dock inte att det kommer vara fritt fram på bana, det gäller verkligen att planera sin körning för att få ett så fritt varv som möjligt. Efter att kvalen är avslutade så går det 8 snabbaste förarna i varje klass (utom Club som kör final direkt) vidare till ett Top8 kval där det verkligen gäller allt. Det är nämligen bara de 5 snabbaste förarna i detta kval som går vidare till Final. I Top8-kvalen startar man i den ordningen som tiderna visar. Det vill säga att bäst tid startar först. Detta kan vara till en extrem fördel att starta först då chansen att få ett fritt varv kanske försvinner för de andra förarna. Det kan ju även vara så att vädergudarna bestämmer sig för att det skall regna och då gäller det att vara snabb så att inte banan hinner bli allt för blöt. Det har hänt förr, vi vet.

Historia
Ursprungligen kommer tävlingsformen Time Attack från Japan. Det finns delade meningar om var organiserad Time Attack kördes för första gången men enligt många så arrangerandes den första tävlingen på den 2,045km långa Tsukuba Circuit i maj 1994 när Rev Speed Magazine anordnade ”Tsukuba Super Battle”.